EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
21.4.2017

Na co si dávat pozor při reklamacích?

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se nenechali opít rohlíkem, je dobré vědět, co si nemusíte nechat líbit. Víte například, jak je to s náklady zamítnuté reklamace? Nebo jestli musíte k reklamované věci dodat i příslušenství? A může prodejce provést bezplatnou mimozáruční opravu, pokud vám zamítne reklamaci?

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout, ani pokud se domnívá, že reklamace není oprávněná. „Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Musíte pouze prokázat, že jste zboží u daného obchodníka zakoupili. To lze učinit například předložením výpisu z bankovního účtu či starších reklamačních protokolů. Uplatníte-li reklamaci, musí vám prodávající vždy vystavit reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené. „Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky,“ radí Lukáš Zelený. Je dobré vědět, že pokud reklamujete zboží jako spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, rozhodnout o reklamaci, provést případnou nápravu a ještě vás o vyřízení reklamace informovat. Nestačí ale, pokud na telefonu najdete zmeškaný hovor z neznámého čísla. Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu ale nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. A nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ upozorňuje Zelený. Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou vytýkáte. Nenechte si líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že jste telefon přinesli s prasklým displejem. Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady. Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po vás požadovat jejich proplacení ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. „Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Zelený.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

Doporučujeme

Krásný - zdravotnická technika s.r.o.

Provádíme revize zdravotnických prostředků - BTK dle zákona 268/2014 Sb. - pro nejrůznější zdravotnická zařízení, sociální ústavy a domovy důchodců, záchranáře a záchranné služby. Vlastníme certifikát ISO 13485:2012 prestižní společnosti DET NORSKE VERITAS s předmětem certifikace Údržba a bezpečnostně technické kontroly. Prodáváme lékařské přístroje a dovážíme francouzské dezinfekce STÉRIDINE.

ZASTAVÁRNA-BAZAR u DOBRÁKA

Zastavujeme elektroniku, zlato, herní konzole, gps navigace, auta, nemovitosti a jiné cenné zboží. Naše hlavní priority jsou diskrétní a solidní jednání. V případě nutnosti i přijedeme. Tel.: 606 224 056, gogoljiri@volny.cz, Dobrovského 20, 301 00 Plzeň 3. Po-Pá 9:00-18:30, So-Ne 9:30-11:30, 18:00-20:00.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Kapela Divokej Bill odstartuje své turné již tento čtvrtek v Plzni

Celkem dvacet tři koncertů připravila úvalská kapela DIVOKEJ BILL pro příznivce během léta. Jejich turné DIVOKEJ BILL LOBKOWICZ TOUR 2017 přinese krom

Post

Boleslav v Plzni neubránila tříbrankové vedení

Plzeň sice prohrávala o tři branky, ale v závěru ukázala senzační stíhací jízdu, která div neskončila vítězstvím Viktorie. Středočeši nakonec alespoň

Post

Strážníci budou čistit město od použitých jehel a stříkaček

Více jak 410 strážníků z 30 měst se zapojí do celostátní akce JEHLA. V úterý budou čistit svá města od použitých jehel a injekčních stříkaček.

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

Pohřební služba Hana Vanišová www.reno-tech.cz Val-Zen s.r.o. Mramos Zastavárna U Dobráka www.szo.cz